Detail aktuality

Oldřich Hejdušek - kormidelník rekordman

Oldřich Hejdušek - kormidelník rekordman
13. 5. 2022

Oldřich Hejdušek se stal rekordmanem Primátorek. Prakticky celý sportovní život kormidloval osmě pražské Dukly, se kterou závod ovládl 25krát. K tomu přidal i účasti na olympijských hrách a dalších vrcholných akcích. Drobný, ale čiperný chlapík je dodnes aktivním rekreačním sportovcem a na Primátorkách ho budete moci vidět v závodě veteránů.

V roce 2007 jste prohlásil, že už s kormidlováním na vrcholové úrovni končíte, ale nebylo tomu tak, vždyť v roce 2019 jste si dojel pro 25. titul.
V té době kolem roku 2007 jsme měli úspěšnou posádku do 23 let, kde byli dva šikovní kormidelníci –bráchové Šumovi. Já jsem jim chtěl toto „řemeslo“ předat, ale kluci zmužnili a byli na tuto práci moc těžcí. Nechtěl jsem se dostat do stadia, kdy by si na břehu říkali „už ho zastřelte“, s bráchy jsem se prostřídal a naposledy jsem elitě kormidloval v roce 2019.

Snažíte se vychovat si nástupce? Jaká je vaše současná role v Dukle?
Do loděnice stále denně docházím, protože tu pracuji, ale netrénuji. Chtěl jsem to předat právě bráchům, ale celkově není dost veslařů. Osmu řešíme tak, že by ji měla jezdit posádka U23, která byla na Evropě šestá, kde mají mladou kormidelnici.

S veslováním jste začal v Brně, ale brzy přešel do Dukly. Jak jste se dostal do role kormidelníka?  
Začal jsem s veslováním v 16 letech a kluci – veslaři mě hned pasovali do role kormidelníka. Ve třídě jsem vždycky seděl v první lavici… Pak jsem dostal povolávací rozkaz na vojnu a nabídku zůstat v Dukle. Věděl jsem, že pokud bych chtěl sportovat reprezentačně, tak bych tam měl zůstat.

Kormidelník má mít dle pravidel minimálně 55 kilogramů a je žádoucí, aby byl co nejblíže limitu. Jak jste na tom byl vy?
Dokonce do roku 96 činil limit 50 kilo, což bylo opravdu šibeniční. Já jsem s váhou problémy neměl, protože jsem opravdu malý. Při nástupu na vojnu jsem měl 48 kilo… Když to pak bylo potřeba, oblékali jsme jako kormidelníci několik vrstev oblečení s šusťákem a šli jsme to vypotit. Pravidlo, že kormidelnicí mužů může být žena platí snad až v posledních čtyřech letech. Do té doby musela být posádka stejnopohlavní.

Jaké disciplíny jste v pozici kormidelníka jezdil?
Jezdí se dvojka, čtyřka a osma. Dříve byla s kormidelníkem i párová čtyřka. Na olympiádě jsem v Moskvě kormidloval dvojku, v Soulu čtyřku a v Barceloně zase dvojku. S úbytkem disciplín pro kormidelníka taky přichází problém, že na to nejsou lidi. Dříve jsem si na regatách zajel třeba tři závody za den, teď jich zdaleka tolik není a lidé o to nemají zájem.

Kdy jste jel Primátorky poprvé?
Chlapskou osmu jsem kormidloval poprvé v roce 77‘, ale předtím jsem jezdil juniorské kategorie. Závod pro nás nebyl tak speciální, protože se příprava soustředila na mistrovství světa.

Jak probíhá trénování s kormidelníkem?
Během sezony se zkouší a vybere posádka a zhruba 10 dní před závodem se dá s kormidelníkem dohromady. Přednost teď mají menší disciplíny, protože nemáme tolik závodníků. Během těch 10 dní se posádka sehrává s kormidelníkem a speciálně trénuje. I když se do osmi posadí skvělí veslaři, může to napoprvé jet špatně, to je normální, právě během té doby se vychytají chyby. Před závodem pak posádku třeba uklidňuju. Během závodu může dojít k nečekaným situacím a je na mě, abych využil svých zkušeností a zareagoval. Musím tedy znát i fyzické dispozice týmu.

Co nácvik zatáčky, údajně se používal místo bojky polystyrén?
Kvůli tomu, že bojky se mohou na vodu umístit jen krátce před závodem, nechávali jsem tam plavat polystyrén jako náhražku. Kormidelník řekne, jak to bude probíhat a během tréninků se to secvičí tak, že postup je přesně daný.

Ideální průjezd proběhne během tří záběrů. Záleží na sveslování posádky a zkušenostech kormidelníka. Na druhou stranu to není rozhodující jednou jsme se krásně otočili na dva záběry a na výhru to nestačilo. V jiném ročníku byla posunutá bójka a my jsme potřebovali sedm záběrů, ale stejně jsme vyhráli.

Co speciální kormidlo?
V Dukle držíme tradici, že dáváme speciální „primátorské“ kormidlo, které je asi třikrát větší, ale není to tak nutně u všech posádek.

Jakou stopu na řece zvolit? Specialitou je, že start je šikmý podobně jako na čtvrtku v atletice.
Správně by měly mít všechny lodě stejně ostrou zatáčku, takže by průjezd měl být pro všechny stejný. Dráha se losuje. Při smíchovské straně zkušení kormidelníci zatáčku schválně nedotáčí, aby se nedostali za břeh, kde to tolik neteče. Na druhé straně je potřeba naopak více přetočit, aby se loď nedostala do „závětří“ Vyšehradské skály.

Jaké je nejdůležitější místo trati?
Záleží posádku od posádky. My kormidelníci – si na tu zatáčku hrajeme, jak ji zvládneme, ale rozhoduje dráhové tempo. Ve finále bývají hodně vlny, protože před námi se jede množství kategorií, za nimiž jedou motorové čluny. Vlny od nich se pak odráží. Začíná to na konci Císařské louky a je to až do cíle.

Jak se na vás posádka jakožto speciálního člena kouká?
Respekt si musíte vydobýt. Kluci vycítí, jestli to umíte a zvládáte svou práci. Zkušenosti se sbírají celý život, protože každá posádka je jiná. Jde jim o to vysvětlit, co po nich chci a oni tak dělali.

A co Heads of Prague – závod, kde je otáčka o 180 stupňů?
Jel jsem to v roce 2017. Naše osma udělala roku 2007 titul mistrů Evropy a po 10 letech se sešla, že si ten závod dáme. Tahle legendární posádka na Primátorkách ve stejném roce porazila Němce jako úřadující mistry světa. Tyhle dálkové závody zhruba na 6 kilometrů se mi líbí, v Evropě je jich několik. Jezdí se na podzim, kdy je příhodnější jezdit delší tratě. Akorát kvůli tomu, že se jede v centru, tak se otáčí o 180 stupňů. To už se žádný tempa nepočítají, během průjezdu se musí přímo zastavit.

Jak vnímáte, že nemůže Dukla na Primátorky?
No comment

Patřilo házení do vody k Primátorkám už od vašich začátků?
Pravidlo bylo takové, že kdo vyhraje poprvé, tak musí do vody, i kdyby bylo krupobití. Kormidelník je takový hromosvod a je nejmenší, tak ho často bafnou a hodí ho tam, aby byla sranda a show pro diváky. Ve svých letech si ke mně už tolik nedovolili, a tak jsem je upozorňoval, ať mě hází dle počasí. 

Objevíte se i letos na Primátorkách?
Ano, nevím, jestli v neděli jako divák, ale určitě budu kormidlovat veteránskou osmu, které se dle kategorií jezdí v sobotu večer. 

 

 

 

Oldřich Hejdušek o roli kormidelníka:
Čím je posádka větší, tím je náročnější to celé skloubit, aby to ideálně fungovalo. Neříkáte lidem jen, co dělají špatně, ale i jak to mají dělat a najít si ke každému členovi posádky osobní přístup. Pokyny často dávám jednotlivým členům. Na osmě je to opravdu nádhera a hukot, když se to povede. Letí to jako dobře seštelovaný stroj.

Trenér ze člunu perfektně vidí technické nedostatky, ale necítí je. Já sedím přímo v lodi a mám další podněty. Během tréninku jsem s trenérem v kontaktu, ale při závodě to nejde, a tak funguju jako jeho prodloužená ruka.

 

 

 

zdroj fotografie: Český Veslařský Svaz

Zpět na aktuality | Zpět na úvodní stránku